
De NDSM werf.
In 1950 werd deze 50 meter hoge kraan gebouwd voor het Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM). Een imposante scheepswerf die in 1979 failliet werd verklaard. De werf verdween en de kranen werden aan hun lot overgelaten.
De restauratie.
Deze ‘Kraan 13’ was de laatst overgebleven bouwkraan en werd net op tijd van de ondergang gered. Het plan was om de kraan te restaureren en om te bouwen naar tot een luxe hotel. Hiervoor is de kraan in juli 2013 ontmanteld, gedemonteerd en op een 100 meter lang ponton naar ons toe getransporteerd. Eenmaal aangekomen is al het staalwerk volledig gerestaureerd en gerepareerd. Vervolgens zijn er 3 suites gemaakt en in de mast geplaatst. In de portaal is een televisiestudio gerealiseerd.


Een geprezen project.
Na 3 maanden, in oktober 2013, was de restauratie voltooid en is ze terug gegaan naar Amsterdam, waar ze met behulp van ons weer gemonteerd is. Op 4 april 2014 werd de kraan officieel in gebruik genomen als het ‘Crane Hotel Faralda’. Tijdens de opening werd het project geprezen vanwege de unieke oplossingen die zijn bedacht voor talloze constructieve problemen. Wederom een project waar we met trots op terug kijken!
Kijk voor meer informatie op: www.faralda.com